The eco-friendly flexible teaching Model (EFFTMod). A survey of existing experiences for the creation of a good practice network

Progetto di Ricerca di Interesse Nazionale

Principal Investigator: Francesca M. Vigo (Università degli Studi di Catania)

Il progetto scaturisce dall'osservazione di come pratiche-pedagogiche ben radicate sono state messe in discussione durante un evento senza precedenti, ovvero la pandemia. Quest'ultima ha costretto le stituzioni a riorganizzare le porprie attività senza alcuna reale pianificazione. Inolte, ciò che neasceva come soluzione tempornea si è, invece, trasformata in qualcosa di più stabile influenzando l'organizzazione dell'offerta formativa o, addirittura, trasformandola.

Oltre alla necessaria riflessione sulle tecniche di insegnamento, l'esperienza pandemica ha evidenziato il bisogno di confronto, della codnivisoine di buone pratiche e della creazione di rete per affrontare le nuove sfide di internazionalizzazione, ecologia, sostenibilità che la nuova era postpandemica pone.

Mirare alla creazione  di modelli esclusivamente basati su tecnologie digitali e flessibili sempre impossibile senza prendere in considerazione una riduzione della qualità dell'offerta e dell'esperienza di apprendimento. Il progetto ha due scopi principali strettamente connessi alla nuova realtà:  da un lato comprendere e e sistematizzare le espereinze portate a termine in epoca pandemica creando un repository da condividere che possa aiutare nella definizione di nuove e flessibili offerte didattiche, dall'altro creare una rete nazionale di scambio e confronto su buone pratiche da utilizzare anche per la sperimentazione di un modello didattico flessibile ed ecologico che da queste ricognizioni verrà influenzato


This project stems from insights and evidence acquired during the last couple of years when well-rooted teaching practices had been challenged by an unprecedented event: the pandemic. Higher education institutions had to reorganize their activities with reduced, if not any, time for conscious planning. Besides, what was thought of as a temporary solution turned into a more stable resolution, hence affecting Universities’ course organization and design more in-depth. Alongside the more urgent attention to teaching, other good practices experienced change. More specifically, exchanges of ideas, systematic contact among institutions, awareness of research projects, and experiences developed within national and international boundaries, let alone chances of meeting and debating, were extremely limited if not absent. Universities had to cope with daily difficulties to maintain their role and care for their students. The pandemic also forced universities to react and endorse new teaching modes, which triggered renewed reflections upon present-day teaching and the role it has in the acquisition of knowledge and also towards wider goals such as the ecological and the digital ones. Rolling out towards more digitalised and flexible models seems possible without entailing a drop in educational standards or the end of in-person teaching. A combination of models educational institutions are trending towards at an international level. The aim of this project is twofold and chronologically organized into three different periods. The first period will be devoted to three actions WP1, WP2, WP3:

Working Package 1 Carrying out a survey to collect data on the appreciation and perception of digital learning on behalf of the Italian Universities;

Working Package 2 Mapping what research projects or trials took place during the pandemic in Europe and Italy;

Working Package 3 Re-establishing the stimulating university network that allows the strengthening of connections between Italian universities, considering the teaching staff as intra- and inter-university anchors who facilitate the constitution of a knowledge transfer network related to good digital and flexible teaching practices.

The three research units will be involved in these activities jointly.

During the second period, two different activities will be carried out WP4, WP5.


Unità di Ricerca

  • Università degli Studi di Catania: Francesca M. Vigo (Principal Investigator), Renata G. Gambino
  • Università degli Studi di Siena: Cesare Zanca
  • Università degli Studi di Messina: Paola Di Mauro